Актуальність теми

Актуальність теми



Проблема вибору роду занять, трудової діяльності, професійної кар’єри існує з давніх-давен, і це підтверджують численні історичні пам’ятки. Людство збагнуло: справжній успіх приносить лише та праця, яка обирається за власним бажанням відповідно до інтересів, здібностей. В наше сьогодення вибір професій – питання досить складне й серйозне. Для кожної молодої людини вибір професії – це друге народження, яке багато в чому визначає подальшу долю. Як важливо, щоб юнак чи дівчина були готові до цього відповідального кроку.
У Концепції загальної середньої освіти наголошується, що школа – це простір життя дитини; тут вона не готується до життя, а повноцінно живе, і тому вся діяльність навчального закладу вибудовується так, щоб сприяти становленню особистості як творця і проектувальника власного життя.
Щоб мати можливість знайти своє місце в житті, учень сучасного навчального закладу повинен володіти певними якостями, уміннями: швидко адаптуватися у мінливих життєвих ситуаціях, критично мислити, використовувати набуті знання і вміння в навколишній дійсності, бути комунікабельним, контактним у різних соціальних групах, уміти працювати в команді, цілеспрямовано використовувати свій потенціал для самореалізації в професійному плані, вміти планувати стратегію власного життя.
Ці проблеми сьогодні стоять перед освітніми закладами. Робота загальноосвітньої школи щодо формування та розвитку життєвої компетентності особистості поки що недостатньо ефективна.
Тому у значної частини нашої молоді, яка закінчує школу, спостерігається недостатній рівень усвідомлення своєї ролі, яку вони покликані зіграти в суспільному житті, відсутність далеких часових перспектив, наявність хибних сподівань, що успіх прийде сам, без копітких зусиль та праці.
Дослідження показують, що більшість юнаків і дівчат 14-17 років не вміють визначити життєві цілі, пов’язані з майбутньою професією, соціальним просуванням, сім’єю, соціальним становищем в суспільстві.
Тому я вважаю, що проблема розвитку особистісного та професійного самовизначення старших школярів є важливою складовою у формуванні життєздатної компетентності особистості.
Рання юність – дуже не простий і важливий період у житті кожної людини. У 11 класі вирішується питання щодо подальшого життя: що робити – піти в інститут чи працювати? Молоді люди повинні розібратися у власних здібностях і схильностях, мати уявлення про майбутню професію й конкретні способи досягнення професійної майстерності в обраній сфері.
Дуже важливим є рівень інформованості старшокласників як про майбутню професію, так і про самих себе. Хлопці й дівчата, на жаль, погано знають коло професій, з якого їм належить вибирати, і конкретні особливості кожної професії, що зазвичай робить їх вибір значною мірою випадковим. Нерідко ця неінформованість зберігається навіть на інститутській лаві.
Сучасна соціально-економічна ситуація в країні характеризується різноманітними перетвореннями у всіх сферах життя, що супроводжуються активними процесами руйнування звичних поглядів, переконань, ціннісних орієнтацій і заміні їх новими. У професійній сфері це виявляється в тому, що престижними в нашому суспільстві сьогодні є професії, що відповідають потребам нових форм економіки, що народжуються. Водночас такі традиційні професії, як педагог, інженер, військовий, робітничі професії стають мало привабливими. Це призводить до нестабільності кадрового складу у відповідних сферах діяльності, масовому відтоку необхідних суспільству фахівців в інші галузі народного господарства, хоча потреба в них не стає меншою. Наслідком є недостатня кількість висококваліфікованих фахівців у найактуальніших для суспільства сферах: здоров’я, освіти, соціального захисту тощо.
Така зміна пріоритетів у професійній сфері ускладнює соціально-професійну адаптацію молоді. Вибираючи професію лише за принципом її престижності та «перспективності» і без врахування власних здібностей, схильностей, можливостей, молода людина ризикує виявитися в подальшому житті професійно неуспішною і просто непотрібною унаслідок перенасичення ринку праці такими фахівцями, що, у свою чергу, провокує масу нових соціальних і психологічних проблем. Тому, адекватний вибір професії і стійка мотивація до обраної професійної діяльності є дуже актуальним й важливим питанням. У свою чергу, успіх професійного самовизначення учнів залежить від ефективної діяльності фахівців, що надають допомогу старшокласникам на етапі обирання професії.
Якого випускника загальноосвітньої школи ми хочемо бачити в XXІ столітті? У сучасній промисловості й торгівлі період «напіврозпаду» корисного технологічного знання оцінюється в півтора року. Таким чином, через півтора року половина первісних технологічних знань працівника виявляється марною, через три роки – вже три чверті. Для роботодавця не так важливо те, що потенційний працівник знає, а як він уміє оволодівати новими знаннями або навичками. Між потребами роботодавців і надіями гуманістично настроєних працівників освіти існує щасливе взаєморозуміння. Обидві сторони зацікавлені в розвитку дитини, хочуть, щоб випускник школи був активний, міг досліджувати, аналізувати, синтезувати, приймати рішення. Обидві сторони хочуть бачити дитину, здатну вчитися все життя й працювати як самостійно, так і в команді. Вони зацікавлені в розвитку творчих можливостей дитини.
Отже, дуже важливим у діяльності сучасного навчального закладу є створення ситуації для розвитку особистості дитини, що дає можливість кожному вихованцеві відчути радість досягнення успіху через впровадження в навчально-виховний процес загальноосвітнього навчального закладу інноваційної технології розвитку здатності учнівської молоді до вибору успішної професії, планування кар’єри та формування соціально значущих життєвих компетентностей відповідно до вимог сучасного ринку праці.

Немає коментарів:

Дописати коментар